TRX TELJES TESTEDZÉS

A TRX a funkcionális edzések királya! Számtalan próbálkozás volt már az utánzására, lemásolására, mégis piacvezető eszköz tudott maradni. De miben különb, mint olcsóbb utánzatai? A bejegyzésből te is megtudhatod!

 Az első bejegyzésemben olvashattál már róla, hogy a TRX honnan indult, és hova fejlődött. Sok-sok év tapasztalata után született meg 2016-ban a TRX C4, de elődjeiről sem szabad megfeledkezni, hiszen majdnem egy évtizedig (és még további évekig fognak is) jelentettek egyet a funkcionális edzés fogalmával. 

A TRX alapelve: bárhol. Ezt az elvet pedig minden TRX eszközzel tökéletesen átadták a fejlesztők. A TRX Suspension Trainer, és a TRX Rip Trainer használatához semmi másra nincs szükségünk, mint egy stabil felfüggesztési pontra. Ez lehet egy fa, mestergerenda, villanyoszlop, ajtó, ablak, vagy a TRX speciálisan kifejlesztett rögzítő eszközei is (X-Moutn, Invizi-Mount). Facsemetével természetesen ne próbálkozzunk 🙂



Miután megvan az ideális felfüggesztési pont, két módon tudjuk eszközünket rögzíteni. Az egyik a klasszikus TRX Anchor Straps (jobb oldali kép), a másik a TRX Door Anchor, amit ajtóhoz, ablakhoz tudunk rögzíteni, lehetőleg úgy, hogy az ajtó tőlünk kifelé nyíljon.



A TRX Achor Straps szárán található masszív, több száz kiló terhelést is bíró fekete varratok segítenek a szár rövidítésében, vagy hosszításában, attól függően, hogy milyen magasságú felfüggesztési pontot sikerült találnunk. Tekerjük körbe a magasságnak megfelelően a szalagot, majd a fekete karabinert csatlakoztassuk a szárhoz. A következő videóban egy X-Mount-on keresztük mutatják be ezt a folyamatot. 

Miután ezzel megvagyunk, jöhet a hab a tortára! Az Anchor Strap legalsó kis reteszébe akasszuk be a TRX-et! És itt a jön a TRX egyik nagy erőssége, a strapabíróság! Az eszközhöz tartozó heveder a tesztek során 300 kg terhelést bírt el! Természetesen ilyen terhelésnek sosem lesz kitéve az eszköz, mindenesetre megnyugató, hogy nyugodtan hintázhatunk rajta 🙂 Az optimális TRX magasságot úgy állítsuk be, hogy a Kiegyenlítő Hurok (következő bemutatott elem) körülbelül 185 cm magasságban legyen!

Apró, de ugyanakkor az egyik legfontosabb rész: a Locking Loop, amit mi kiegyenlítő hurokként szoktunk emlegetni. A vendégeim biztosan unják már, hogy rendszeresen rágom a fülüket emiatt, de ez a kis egyszerű rész több praktikumot rejt magában, mint elsőre gondolnánk. A legfőbb feladata, hogy nem hagyja az eszközt egykezes használatnál sem elfogorni. Azonban a kétkezes, kétlábas gyakorlatok közben is érdemes fél szemünket rajta hagyni: a hurok megvastagított része jelzi, hogy a két szár egyforma hosszúságon áll-e. Amennyiben az összevarrt, megerősített rész a vízszintestől nagyobb dőlésszögben áll, akkor kézzel vagy lábbal korrigálnunk kell a szárak elhelyezkedését. Én a vendégeimnek 20-25 fokosnál nagyobb szögnél szoktam javasolni a korrigálást, annál kisebb mértékű egyenletlenség véleményen szerint nem számít jelentősnek a gyakorlatok szempontjából (a korábban említett 185 centis magasságot tartsuk szem előtt!)

A TRX-et négy különböző hosszúságon használhatjuk: rövid, közepes, hosszú, túlrövidített. A TRX hosszát a száron található sárga pánttal tudjuk állítani. Fontos, és a hatékony (főleg gyors) használat és átállítás érdekében alapvető dolgot tartsunk szem előtt: leengedésnél mindig párosával, felhúzásnál egyesével állítsuk a TRX szárát. Az egyes gyakorlatokhoz külön-külön hosszúságok tartoznak. A következő öt videóban minden egyes hosszúsághoz mutatok egy-egy gyakorlatot, illetve a szárbeállítást is szemléltetem.

1. Túlrövidített hossz (legfőképp evezéses gyakorlatok)

2. Rövid hossz (“egyes” hossz /sárga varrás a TRX szár tetején/, normál hosszúság – evezések)

3. Félhossz (“kettes” hossz /dupla sárga varrás a TRX szár közepén/ – TRX-nek háttal végzett gyakorlatok zöme, TRX rövid hosszon végzett gyakorlatok nehezítése)

4. Teljes hossz (talajon végzett, vagy a közepes hossznál nehezítettebb gyakorlatok, plank /lábszárközépig állított kengyellel/)

5. TRX szárbeállítás

A TRX szár végén a fogantyút és a lábkengyelt találjuk. Az új TRX C4 fogantyúi már mikrobakteriális anyagból készültek, azonban a régebbieknél ügyelnünk kell az időközönkénti tisztításra. A lábkengyel az újabb típusoknál tépőzárral állítható. Ha a Pro vagy Tactical TRX-ből szeretnénk vásárolni, figyeljünk arra, hogy az utóbbi lábkengyele nagyobb méretű, mint a Pro-é, így edzőtermi használat során könnyen átcsúszhat rajta a lábfejünk. Az első TRX-ek szárát csattal, az újabb Pro és Tactical TRX-el szára pánttal állítható. A limitált szériás TRX Pink szintén pántos megoldással készült. 

Ha kedvet kaptál egy saját TRX beszerzéséhez, az egyetlen magyarországi hivatalos forgalmazótól az alábbi képre kattintva rendelhetsz magadnak! A legújabb, főleg otthoni használatra tervezett TRX Fit most elképesztően akciós áron, mindössze 35.000,- Ft-ba kerül!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg, ha kérdésed van, kommentben várom! 🙂

Ha pedig velem szeretnéd kipróbálni, jelentkezz be óráim egyikére!

Roli

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

tizennégy − három =